Cu toții știm bine-cunoscutele greșeli gramaticale ‘care românul de rând le face.’ Cu toate acestea, există numeroase excepții greu de depistat chiar și de cei mai educați în ale gramaticii limbii române. Acest articol vă prezintă 10 greșeli pe care mulți dintre noi le facem zilnic fără a realiza!
* Definiție: REPERCUSIÚNE, repercusiuni, s. f. Urmare, consecință. [Pr.: -si-u-] – Din fr. répercussion.
Exemplu de folosire eronată: Pentru orice faptă există o repercursiune.
Exemplu de folosire corectă: Necunoașterea limbii române are repercusiuni.
* Info: Confuzia cel mai des întâlnita este in contextul fișierelor atașate la un email. Problema apare datorită traducerii eronate din limba engleză pentru cuvântul “attachment” (=atașare, afecţiune, ataşament, sechestru).
* Definiție: ATAȘAMÉNT, atașamente, s. n. Afecțiune (puternică și durabilă) față de cineva sau de ceva.
* Definiție: ATAȘÁT, -Ă, atașați, -te, adj., s. m. și f. 1. Adj. Alăturat, alipit de ceva.
Exemplu de folosire eronată: Citește atașamentul din email.
Exemplu de folosire corectă: Fișierul atașat este incomplet.
* Definiție: PIUNÉZĂ, piuneze, s. f. Cui cu capul rotund și plat și cu vârful scurt, folosit pentru fixat desene, hârtii, planuri etc. pe perete sau în lemn.
Exemplu de folosire eronată: Ieri m-am înțepat într-o pioneză.
Exemplu de folosire corectă: Trebuie să prind calendarul cu piuneze.
* Definiție: supliment, SUPLIMENTE, s. n. Ceea ce se adaugă la ceva pentru a-l completa sau pentru a suplini o lipsă.
Exemplu de folosire eronată: M-am tratat cu succes cu suplimenti alimentari pentru prostire.
Exemplu de folosire corectă: Am luat suplimente nutritive pentru sănătatea mea mintală.
* Definiție: CÓPIE, copii, s. f. 1. Reproducere exactă a unui text, a unei opere de artă, a unei imagini fotografice etc.
* Definiție: COPIÁ, copiez, vb. I. Tranz. 1. A transcrie un text, redând exact conținutul lui. ♦ A reproduce fără originalitate o operă de artă.
* Info: A se sesiza diferența. COPII ca substantiv plural pentru copie și COPIEZ ca verb. Prin urmare, COPII este un corect atât timp cât este folosit ca formă de plural pentru copie.
Exemplu de folosire eronată: Mai copii două bilete de tramvai și termin treaba.
Exemplu de folosire corectă: O să-mi copiez teza de doctorat în trei exemplare.
* Definiție: Un nivel / Două niveluri – (1) Înălțimea la care se găsește un punct, etaj, treaptă etc / (2) Figurativ – stadiu, grad, indice
* Definiție: O nivelă / Doua nivele – Nume generic dat unor instrumente pentru determinarea poziției în spațiu (ex: Nivelă cu bulă de aer)
Exemplu de folosire eronată: Am urcat șapte nivele pe scări.
Exemplu de folosire corectă: Mi-am făcut o casă cu trei niveluri. sau Am folosit două nivele pentru a măsura inclinația blocului.
* Info: În limba română, a trebui are două sensuri și anume – “a fi obligatoriu” și “a avea nevoie”. Pe cel din urmă îl voi analiza acum.
* Corect: TREBUIE, în contextul de “a avea nevoie”, indiferent de forma subiectului din propoziție (singular sau plural)
Exemplu de folosire eronată: Îmi trebuiesc niște agrafe.
Exemplu de folosire corectă: Ei îi trebuie un pix. / Mie îmi trebuie patru lei.
* Info: Pentru a memora mai ușor acest caz, încearcă să te gândești că “mie/ție/lor îmi/îți/le trebuie” și nu “agrafele/leii trebuiesc“.
* Definiție: COMPLET -Ă, (1) compleți, -te, Adj. Care conține tot ceea ce trebuie; căruia nu-i lipsește nici una dintre părțile constitutive; întreg, desăvârșit, deplin, împlinit
Exemplu de folosire eronată: Vreau să-mi dai descrierea complectă a situației. / O să complectez formularul în imediat.
Exemplu de folosire corectă: Trusa de scule este completă. / Mâine completez cererea de concediu.
* Info: Verbul a avea, cunoaște o confuzie frecventă în forma modului conjunctiv timpul prezent, la persoana a 3-a singular și plural (el/ea/ei/ele să aive/aibe).
* Corect: el/ea/ei/ele să aibă
Exemplu de folosire eronată: Îi dau să aive și el ceva. / A furat ca să aibe ce mânca.
Exemplu de folosire corectă: A învățat carte ca să aibă parte.
* Definiție: PANCÁRTĂ, pancarte, s.f. Bucată (mare) de carton, de pânză, de lemn etc. pe care este scrisă o lozincă, o înştiinţare etc.
Exemplu de folosire eronată: Mergi până la pancardă și așteaptă-mă acolo. / Nu te lovi cu fruntea de plancardă că acolo rămâi!
Exemplu de folosire corectă: A murit erou, cu pancarta în mâini.